Aktuality

Informatika na ZŠ Dobříš: Nové technologie a kreativní výuka

Od začátku tohoto školního roku se naše škola ještě více zaměřila na rozvoj výuky informatiky a digitální gramotnosti napříč ročníky od třetí až po devátou třídu. Přichystali jsme řadu aktivit a vylepšení, které mají našim žákům přinést nové dovednosti a motivaci k objevování moderních technologií.
Jedním z prvních úspěchů bylo zapojení našich žáků do národního kola soutěže Bobřík informatiky. Žáci od čtvrté do deváté třídy řešili různé úkoly, kde mohli prověřit své logické myšlení, práci s informacemi a základy programování. Výsledky se zatím vyhodnocují, ale už nyní je jasné, že tato soutěž přinesla našim žákům cenné zkušenosti a povzbuzení do další práce.
Výuka informatiky dostala nový rozměr také díky pořízení nových iPadů. Tyto tablety nám umožnily zařadit do výuky interaktivní prvky, které dětem pomáhají lépe pochopit jak samotnou informatiku, tak propojení mezi jednotlivými předměty. Společně s novými iPady jsme začali experimentovat například s green screen technologií, díky níž se děti učí základy tvorby videa, fotografování a vizuálních efektů.
Stále se velmi intenzivně věnujeme programování s ozoboty. Tyto malé robotické pomůcky přibližují i nejmenším žákům základy programování hravým způsobem. Žáci vytvářejí vlastní dráhy a ozoboti jezdí podle jejich pokynů, což rozvíjí nejen jejich logické myšlení, ale i schopnost spolupráce a plánování.
Jako malý vánoční dárek pro naše žáky připravujeme vánoční únikovou hru. Cílem je propojit informatiku s vánočním obdobím a připravit pro žáky zážitkovou aktivitu, ve které budou muset využít logické myšlení a týmovou spolupráci, aby se „dostali ven“ z předvánočního rébusu.
Naši učitelé také čím dál častěji mají tandemovou výuku, kdy společně vedou hodiny a přinášejí tak žákům více perspektiv i odborných pohledů na jednotlivá témata. Díky tandemové výuce žáci častěji pracují ve skupinách a učí se jeden od druhého.
V rámci informatiky jsme se také pustili do online únikových her. Tyto hry jsou přístupné všem žákům, kteří mají zájem vyzkoušet si řešit rébusy a úkoly s konkrétním cílem. V rámci únikové hry o bezpečném chování na internetu například zachraňujeme Paříž.
Kromě programování se věnujeme i 3D tisku. Tato oblast technologie dává našim žákům prostor přenést své nápady do reality a vyzkoušet si praktické využití návrhářských a technických dovedností. 3D tisk se postupně stává oblíbenou součástí informatiky, kde děti vidí výsledky své práce hned v praxi.
S radostí jsme letos rozšířili výuku informatiky o základy práce s umělou inteligencí. Naším cílem je, aby žáci nejen rozuměli, co AI (umělá inteligence) znamená, ale také aby pochopili její význam a vliv na moderní svět. V rámci hodin se proto věnujeme tomu, jak umělá inteligence funguje, jakými způsoby ji denně využíváme a jak může pozitivně ovlivnit různá odvětví. Žáci mají možnost si umělou inteligenci vyzkoušet na praktických úkolech a aktivitách, například používáním jednoduchých nástrojů, které dokáží rozpoznávat obrázky, vytvářet texty nebo pomáhat s organizací informací. Diskutujeme také o etických otázkách, které s AI souvisejí, například o ochraně soukromí a zodpovědném využívání technologií.
Jsme rádi, že můžeme dětem na naší škole přinášet tyto inovativní možnosti vzdělávání. Věříme, že tím přispíváme k jejich přípravě na digitální budoucnost a rozvíjíme jejich dovednosti, které jim jednou mohou pomoci nejen ve škole, ale i v profesním a osobním životě.
Monika Cieślik